En kronika

51 firar Swedish Open i Båstad 70 år. Många kända svenska personlig- heter reste med m/ s Kungsholm till Amerika, bland demGreta Garbo. Före karriären i filmbranschen var hon varuhuset pub:s mest kända expedit. Men det är inte hon som expedierar Lenin när han köper sin kostym på pub vid besöket i Stockholm 1917, eftersom hon börjar sin anställning först 1920. Från efterföljaren m/ s Kungsholm (1953–1965) finns med säkerhet bland annat en whiskeyflaska från min orkesters kryssning 1965.Den har jag levererat (tom!) till Sjöhistoriska mu- seet.Och ska det visa sig. En släkting till min brorson Johans hustru Ann arbetade på Amerikaliniens nedlagda terminal i Göteborgs hamn under pe- rioden 1975–1978, det så kallade Ame- rikaskjulet. Under utförsäljning av inredningen från det sista kryssnings- fartyget m/ s Kungsholm (1966–1975) inhandlade han ett par fåtöljer, som nu står i min brorsons vardagsrum. Amerikalinjens historia har avslutats, en epok gått i graven, men stolarna hos familjen Sahlberg minner om en svensk maritim glansperiod. Nu tillbaka till familjen Bergström. Berith Bergströms andra faster Anna Katarina Bergström-Simonsson (1853–1937), också född i Färnebo socken i Värmland, var sångpedagog. Efter organistexamen vid Stock- holms musikkonservatorium 1876 och tjänst sommusiklärare i Filipstad 1876–1880 blir hon 1897–1915 musik­ lärare vid Statens högre lärarinnese- minarium och Statens normalskola för flickor i Stockholm.Eftersommin mamma Gull (Gunhild,Viola,Augus- ta) gick i Statens normalskola under den här perioden hade hon kanske Anna Katarina som lärare i sång men då naturligtvis okunnig om att hon ett antal år senare skulle gifta sig med en släkting till sin lärare,min pappa. Anna invaldes som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien 1912. o Kuriosum: Uppdraget att rita och inreda dagens nyuppförda musikaliska akademi, Kungliga Musikhögskolan (KMH) på Vallhallavägen, gick till tomte Prisses brors, Robert Rignell, arkitektbyrå. Nu dyker järnvägstråden upp igen. Anna Katarina gifter sig 1916 med direktören vid trafikförvaltningen Göteborg-Stockholm-Dalarna, J.D. Simonsson, tidigare bland annat trafikdirektör vid Bärgslagernas järnväg.Och när vi nu ändå är inne på järnvägsspåret kan vi återknyta till Carl Jan Granqvist. Lite långsökt kanske, men jag tar chansen. Grythyttans Gästgivaregård grundades 1641 på order av Drottning Kristina.Det var långt före järnvä- gens introduktion.Men 1879 kom järnvägen till Grythyttan.Det då upp- förda Järnvägshotellet slog snart ut det ålderdomliga gästgiveriet.Hundra år senare var järnvägsepoken i Gryt- hyttan över.Man beslutar att renovera hotellbyggnaden. 1973 är det klart. Flera anbud om att bedriva verksam- het i lokalen kommer in. Carl Jan Granqvist ville skapa en restaurang av mer exklusivt slag i lokalerna och han får uppdraget. Resultat: Grythyttans Gästgiveri. Två år innan Drottning Kristina abdikerade och konverterade till kato- Anna Katarina Bergström-Simonsson.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=