En kronika
25 Waldemar Dahl.Det var Waldemars bror Hjalmar som blev professor på kth, vilket jag berättade om i Kröni- kan .Och Jan och Lars är min farfars morbrors sonsons dottersöner. Lägg därtill att en äldre släkting Carl Arvid Lindhagen (1856–1926), var lektor i matematik och fysik vid Norra Real 1895–1921. Nästan troligt att pappa hade sin släkting som lärare. Det visste han i så fall troligen inte. Det visar sig nu också att en annan släkting Carl A Lindhagen (1860–1946), bröderna Lindhagens farfars bror, arbetade som juridisk rådgivare till exekutorerna av Alfred Nobels testamente.Han var dessutom sekreterare i den stora Nobelkommit- tén där han utarbetade förslaget till Nobelstiftelsens grundstadgar 1899, en central del i Nobeltråden.Och Carl A:s pappa Claes Albert Lind- hagen (1823–1887) skulle starkt bidra till Stockholms högskolas tillkomst. Han blev högskolans inspektor och ledande i dess styrelse.Den nystar- tade högskolan fick 1885 lokaler i det nybyggda Lundbergska huset i hörnet Kungsgatan – Vasagatan. Någon kanske undrar vad som senare hände med det huset? Jodå! Byggnaden renoveras och byggs på med två våningar under 2010-talet.Den rymmer numera hotellet Scandic Grand Central och nominerades till Årets Stockholms- byggnad 2012. Ett litet kuriosum är väl att jag som medlem i Faschings Vänners styrelse under en period gick runt och delade ut Faschingprogram till hotellen i stan. Ett av hotellen var Scandic Grand Central.Då visste jag inte att det var Stockholms högskolas första lokaler jag befann mig i. Fasching ligger tvärs över gatan. Och tro det eller ej! Claes Albert Lindhagen var drivande också i ut- vecklingen av det svenska järnvägssys- temet! Redan 1863 engagerade han sig för den så kallade Sammanbindnings- banan.Västra stambanan öppnades från Stockholm söderut år 1860. Sex år senare öppnade Norra stambanan norrut.Dessa hade varsin station, Stockholm Södra på Södermalm och Stockholm Norra på Norrmalm. För att möjliggöra genomgående trafik mellan dessa slutstationer byggdes Sammanbindningsbanan.Och vems förslag till teknisk lösning skulle antas och förverkligas? Jag törs knappt säga det. Nils Ericsons! Med den växande järnvägstrafiken blir det till slut nödvändigt att lösa upp den annalkande trafikinfarkten vid den så kallade Getingmidjan i Gamla stan.Vad gör man då? Jo, man bygger Citybanan som invigs somma- ren 2017. Att Claes Albert Lindhagen ville anlägga järnvägslinjer till Bergslagen och Jämtland och till Nyland vid Ångermanälven blir väl för mycket för vissa läsare.Men han lyckades intressera dåvarande överståthållaren i StockholmGillis Bildt (senare svensk statsminister och Carl Bildts farfars farfar) för projektet. Bergslagsbanan invigdes 1876 av Oscar ii.Övriga banor tillkom senare. Och vid det historiska vingslaget 1917 då Lenin vistades en dag i Stock- holm på vägen mot ryska revolutionen mottogs han i Stockholm av bland an- dra borgmästaren Carl A Lindhagen. En liten länk i en våldsam historisk kedja. Dags så att titta närmare på 2015 som, ska det visa sig, blir som de flesta andra, ett turbulent år. Tolvans hållplats vid AlléparkenmedVästerledskyrkan längst bort i fonden.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=