En kronika

17 naden av Inlandsbanan, det sista stora järnvägsbygget i Sverige före 1990-ta- let.Hela den smalspåriga banan mellan Kristinehamn och Gällivare var färdigbyggd 1937, året innan farfars och farmors andra barnbarn föds. Då visste de varken om barnbarnet eller att just det barnet på 1990-talet skulle bjuda in Mitthögskolans utländska gästprofessorer i turismvetenskap till en konferens på Inlandsbanan, med det så kallade Vildmarkståget. Flertalet av pappas manliga kusiner hade kontorstjänster vid järnvägen och mitt företag reab skulle långt senare ägna mycket tid till utred­ ningar åt Statens Järnvägar. Och så möts järnvägs- och Jämt- landstråden ett antal år senare då min forskargrupp vid Mitthögskolan startar forskningsprojektet Braintrain. Projektet innebar att i samarbete med sj ladda en egen högskolevagn på Mittlinjen mellan Mitthögskolans campus i Sundsvall och Östersund med den senaste it-tekniken. Syftet var att skapa en mobil kommunika- tionskorridor för elever, lärare och Ur farfars minnesanteckningar. Kristinehamn Ludvika Borlänge Orsa Ljusdal Falun Arvidsjaur Vilhelmina Gällivare Östersund Strömsund Dorotea Storuman Sorsele Arjeplog Jokkmokk Mora Sveg Fågelsjö Karlstad Filipstad Inlandsbanan. Landshövdingarna i Jämtland och Västernorrland Kristina Persson och Börje Hörnlund.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=