En kronika

16 När jag skrev Krönikan visste jag inget om släktskapet med Hjalmar. Och naturligtvis inte heller att Hjalmar besökte världsutställningen i Philadelphia samma år som min mor- far Carl Otto. Frågan är om de träffa- des? Kanske kände de redan varandra? Att Carl Ottos då ännu ofödda dotter, min mor, skulle gifta sig med en då ännu ofödd släkting till Hjalmar, min far, är ju märkligt i sig. 1853 beslutar riksdagen att staten ska bygga stambanor i Sverige.Till chef för arbetet utses överste Nils Ericson, Hjalmars farbror.Han får i uppdrag att utforma planen för byggandet av samtliga stambanor i södra och mellersta Sverige.Han står staty på Centralplan framför huvudingången till Centralstationen i Stockholm. Nå- got decennium efter att Nils gått bort 1870, blev min morfar överingenjör vid järnvägen i Södra Sverige.Han står inte staty någonstans. Den svenska järnvägen har också påverkat världshistorien.Den 9 april 1917 sätter sig en grupp ryssar på tåget i Zürich för att ta sig genomTyskland, Sverige och Finland till Petrograd. Någon har sagt: ”Den mest betydelse- fulla tågresan i historien”. En av ryssarna heter Vladimir Iljitj Uljanov, mera känd som Lenin. 46 år gammal lämnar Lenin sin exil i Schweiz för att efter tsarväldets fall i slutet av första världskriget leda en bolsjevikisk revolution.Den följande historiska parentesen avslutas med Sovjetunionens fall drygt sju decen- nier senare. Att två av min farfars bröder arbeta- de vid järnvägen som lokförare och el- dare är säkert, men att de var lokförare eller eldare på Lenins tåg mellan Mal- mö och Haparanda är inte alls säkert. Att min farfars yrkesspecialitet var att kontrollera kvaliteten på järnvägshjul som tillverkades på Kristinehamns Mekaniska Verkstad vet man med säkerhet, men inte om några av dessa järnvägshjul transporterade Lenin till den ryska revolutionen. Men nu var det inte bara järnvägs- hjul som farfar hade erfarenhet av.Det var faktiskt på ett ånglokståg mellan Kristinehamn och Nykroppa i Värm- land som farfar och farmor träffades. För mig en betydligt viktigare resa än Lenins. På äldre dagar skrev farfar om sina järnvägsupplevelser som fjortonåring. Nykroppa blev en station vid utbygg- Leninmed paraply i Stockholm. Nils Ericson utanför Centralstation.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=