En kronika

14 1824 i Hedvig Eleonora församling och döps till Hjalmar.Han får efter- namnet Elworth. Varför det? Jo, man satte helt enkelt ihop begynnelsebokstäver- na i Johns efternamn Ericsson och Carolinas efternamn Lilliesköld och la till worth som lär ha hämtats från England-Skottland där worth förekommer som avslutning på såväl stadsnamn som personnamn.Och som var vanligt i böcker som Johns mamma läste. Men hur gick det för den unge fänriken John? Tack, ganska bra. Det vet vi genom hans väldokumenterade historiska insatser som världsberömd uppfinnare. Att Johns släkting, min pappa, som inom parentes aldrig blev världsberömd, nästan hundra år efter John skulle göra sin värnplikt vid fältjägarna i Östersund är perifert, men får ändå ingå i Jämtland- stråden. John Ericsson föddes 1803 i värmländska Långbanshyttan utanför Filipstad, blev amerikansk medborg- are 1848, avled i New York 1889 och begravdes i Filipstad, där han förärats ett magnifikt mausoleum. Han hedrades också i USA med John Ericsson National Memorial i The National Mall i Washington och med en staty i Battery Park på Man- hattan i New York. John dog ogift och det sägs att han aldrig kunde glömma Carolina, sin ungdomsförälskelse. Men John och järnvägen då? Spåret leder till en vistelse i England där John fick patent på en ångpanna som användes för att konstruera en ångvagn för järn- vägen. Ångvagnen gjorde det möjligt att öka hastigheten långt utöver vad som tidigare ansetts möjligt.Vid en tävling mellan olika ångvagnar 1829 var Ericssons vagn, the Novelty, den snabbaste under flera dagar.Men sista tävlingsdagen gick ångpannan sönder. Segrare blev den engelske ingenjören George Stephenson medThe Rocket. Utan att gå händelserna i förväg kommer en helt annan urspårning att dyka upp längre fram.Men det gäller inte John. Mest känd är John emellertid som en av uppfinnarna till propellern och som konstruktör av pansarskeppet uss Monitor. Fartyget kom att spela en avgörande roll i det amerikanska inbördeskriget på 1860-talet. Bland Johns uppfinningar bör också nämnas solmaskinen.Genom att med stora konkava speglar samla upp sol- strålarna och rikta dem mot bestämda punkter visade han hur det var möjligt John Ericsson på Nybroplan.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=