En kronika

115 En lärling till Samuel Owen var Carl Gerhard Bolinder (1818–1892) som senare skulle grunda Bolinders mekaniska verkstad 1845.Vid norra änden av Kaplansbacken där min far- far arbetade 1895-1905. Bolinders köp- te fastigheten Kaplansbacken 5, där vi bor idag, vid offentlig auktion 1854 av järnarbetare P. L.Westman. Inköps- pris 1 958 kronor.Den bolinderska firman övergick 1873 till aktiebolags- form efter en utredning gjord av Olof Palmes farfars bror bankdirektören J.H. Palme (1841–1932).Han blev samma år ledamot i styrelsen där han kvarstod till 1905. Och nu dyker järnvågstråden upp igen. J.H. Palme spelade en viktig roll för skapandet av Djursholms villastad. Han tog också initiativ till Djurs- holmsbanan, senare Roslagsbanan – järnvägen som förbinder Stockholms läns nordöstra förorter och landsbygd med innerstaden. Banan elektrifierades 1895, som en av de första i världen, och kunde där- med förlängas från Östra station till Humlegården och Engelbrektsplan inne i stadens centrum. Några ångtåg i stadsbebyggelsen godkändes inte av stadsfullmäktige i Stockholm. Samuel Owens byggnader på Kungsholmen togs över av Kungliga Myntverket 1850 för tillverkning av mynt och medaljer. Före 1850 låg den verksamheten på Nedre Norrmalm. Där hade Carl Gerhard Bolinders bror Jean Bolinder (1813–1899) arbetat som verkmästare efterTheofron Munktell.Och vem var nu denne Theofron. Jo, grundare av Munktells Mekaniska Verkstads AB. Företaget startade i Eskilstuna 1832. i Mera järnväg! Munktells tillverkade Sveriges första ånglok 1853.Om den järnvägsvagn som farfar och farmor träffades på drogs av ett ånglok från Munktells förtäljer inte historien. Bolinders fabriksgjuteri 1904.Gjutning av porträttmedaljonger. Samuel Owens verkstäder tvåhundra år senare (2009). |© Brunnslock vid KungligaMyntet. |©

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=