92
land i New York och på jazz-
festivalen i Newport 1956. Han
organiserade The International
Competition for Modern Jazz
1966 och startade International
Musikforum, en skola för im-
provisation. I jazzen fann han
”the rhythmic drive, the risk,
the absolute contrast to the
pale, academic approach I had
been taught.” Gulda betraktas
som en av 1900-talets största
pianister. Han ville dö på Mo-
zarts födelsedag (den komposi-
tör som han beundrade mest) och
det gjorde han i en hjärtattack
69 år gammal.
APRIL 13
Konserthuset, Oscar Peterson,
Ella Fitzgerald, Stan Getz
med flera.
d
APRIL 25
Spelade Stockholms Studentmäster-
skap SSM i badminton.
MAJ 19
Konserthuset, Gerry Mulligan.
Konserthuset i Stockholm 1959 – Hemmaplan under 1950-talet.
1960-talet .Både pappa och jag hade
starka viljor och i vissa sammanhang
häftigt humör Min snälla faster Eva,
pappas lillasyster, spelade som ung
mix-dubbel i tennis med pappa och
har berättat att han kunde bli så arg,
om hon missade en viktig boll, att
han inte pratade med henne på ett
par veckor Under mina tonår hände
det att pappa och jag inte pratade
med varandra på flera veckor .Som
tur var blev vi goda vänner några år
innan pappa gick bort 1970 .Ett annat
exempel på pappas besvärliga humör
är när vi vid ett besök i Äppelviken
hos pappas systrar skulle hala flaggan
klockan åtta på kvällen .Pappa gick
ut för att hala flaggan men kom inte
tillbaka .Efter en lång stund började
vi undra vart han tog vägen och
upptäckte då att flaggstångslinan
hamnat i flaggstångstoppen Men
var var Karl? Han fanns ingenstans .
Oron spred sig och jag började ana
det värsta .Kamreren på faster Evas
företag Contractor hade tidigare en
vinter hoppat från Tranebergsbron
och slagit ett hål i isen .Jag och mina
kamrater Lars-Johan och Claes kom
strax efter hoppet förbi på cykel på vår
väg för att hälsa på hos mina fastrar
i Äppelviken Tänk om pappa . . .När
vi kom hem till Surbrunnsgatan satt
han i hörnrummet och sa ingenting .
Han var knäckt av att ha tappat
flaggstångslinan och valde att lämna
scenen .
MARS 22 – APRIL 5
Spelning i Sälen, Sälenstugan,
duo med Arne Pramerth (klarinett).
APRIL 10
Konserthuset, Friedrich Gulda.
Friedrich Gulda (1930–2000),
österrikisk pianist som spelade
både klassisk musik och jazz.
Som klassisk pianist är han
mest känd för sina Mozart- och
Beethoventolkningar. Från 1950
började han intressera sig för
jazzmusik och spelade på Bird-
Stockholms Konserthus
Konserthuset uppfördes åren
1924–26 efter ritningar av
arkitekt Ivar Tengbom och
räknas som en höjdpunkt i
den svenska 20-talsklassi-
cismen. Huset har kapacitet
för 1776 sittande gäster
och här utdelas den 10
december varje år Nobelpri-
sen i fysik, kemi, medicin
och litteratur samt ekonomi
(till Alfred Nobels minne).