En krönika - page 51

51
Optimismoch framtidstro
det här årtiondet
är något av ett
optimismens decennium .Världseko-
nomin och den svenska ekonomin går
som tåget (gjorde förr) .Konsum-
tionssamhället står för dörren .Bilen
och flyget skapar nu en aldrig tidigare
skådad geografisk räckvidd för geme-
ne hen Charterturismen inleds Ung-
domskulturen föds med ökad köpkraft
ner i tonåren och med språkresor till
utlandet under sommarloven, för vissa .
tv blir en ny dimension i de svens-
ka vardagsrummen .Jazzmusiken gör
sitt intåg i finkulturen bland annat på
Stockholms Konserthus och rockmu-
siken står inför sitt stora genombrott .
Den sovjetiska sputniken inleder
rymdåldern .
Men allt är inte frid och fröjd Det
kalla kriget mullrar i bakgrunden .
Koreakriget, kommunismens makt-
övertagande i Kina och kommunis-
tregimernas kvävande av demokratin i
Östeuropa .Ungernrevolten Det finns
som alltid orosmoln att bevaka i den
politiska meteorologin .
1950
MAJ 14
Uppspelning i Konserthuset, Lilla
Salen, Svenska Pianolärarförbun-
dets elevafton.
Stycke: Invention av J. Stanley
Mitt klassiska framträdande i Lilla
salen var så lyckat att min pianolära-
rinna pratade med mina föräldrar om
att jag borde satsa på en klassisk pia-
nistkarriär Men det tyckte definitivt
inte jag, så jag slutade hos henne och
bytte till min brors pianolärarinna .
Där fick man spela Gershwin Men
även min nya pianolärarinna ville att
jag skulle delta i pianolärarförbundets
elevafton året därpå .Efter en hel del
övertalning gjorde jag det, närmare
bestämt den 10 maj 1951 Men med ett
totalt misslyckat resultat .Varför? Det
ska jag snart berätta .
NOV 20
Konserthuset, Charlie Parker
Dagen före min 12 årsdag får jag i
Stockholms konserthus lyssna på
en av jazzens främsta musiker och
nyskapare Min erfarenhet av bebop
var då av förklarliga skäl inte stor men
den här musikgenren skulle jag senare
komma att ägna mig åt i många år .
Efter konserten i konserthuset sker
en berömd jamsession i Van der
Lindeska valven i Gamla stan med
svenska musiker och Charlie Parker .
Då var jag naturligtvis inte med men
spelade åtta år senare med en annan
nyskapande altsaxofonist, Christer
Boustedt, i samma valv .
1951
Kultur i olika former blev viktigt för
mig under decenniet Det gällde såväl
litteratur och teater som film och mu-
sik Mina bästa läsupplevelser under
de allra första åren av 50-talet bjöd
Konstnären Isaac Grünewald (1889–1946) fick 1925 sex månader på sig
att sätta sin prägel på det somdå kallades Lilla salen. Förebilden och
inspirationskällan var de italienska renässanspalatsens rikt dekorerade
rum.Motiven är inspirerade av det klassiska Greklands myter ochmusikens
historia. Idag heter salen Grünewaldsalen.
a...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...296
Powered by FlippingBook