Homo Selficus

28 Naturligtvis visste Carl ingenting om att han skulle spela en huvudroll i utsmyckningen av vad som då ännu inte fanns, men som skulle bli Sveriges konstcentrum. Självporträtt i den nya ateljén i Sundborn 1912 och som pelargon (ursäkta! Pelarhelgon) Fråga till läsaren: Var står pelarhelgonet? Svaret finns på sidan 32 Carl Larsson gifter sig 1883 med Karin Bergöö i Adolf Fredriks Kyrka i Stockholm. Karin föder åtta barn. I Carl Larsson-gården i Sundborn skapar hon ett unikt hem. Hon väver, syr och broderar. Men som normalt på den tiden levde hon i skuggan av sin man - som Carl Larssons hustru. Idag hyllas hon som konstikon. I ”Krönika 5.0” finns en tavla där Nationalmuseum placerats uppe på Kungsklippan. Sedan 2007 bor Elisabeth och jag vid Kungsklippan i ett av Stockholms första funkishus, invigt 1935. Också det första som byggdes i betong för att klara höjden på 14 våningar. I vår bokhylla i huset står Konstens världshistoria i fyra band – Antiken (1962), Medeltiden (1962), Renässansen (1963) och Från barocken till nutiden (1963). So what? Jo, författaren till böckerna var konsthistorikern Greger Paulsson och böckerna var kurslitteratur när jag läste konsthistoria på Stockholms universitet i början av 1960-talet. Paulsson var en stark förespråkare för funktionalismen och generalkommissarie vid Stockholmsutställningen 1930, där funktionalismen slog igenom i Sverige. Redan 1913 blev han amanuens vid Nationalmuseum och 1916-1924 intendent på museet. I boken ”När Sverige blev modernt – Gregor Paulsson, Vackrare vardagsvara, funktiona- lismen och Stockholmsutställningen 1930” (förf. Per I. Gedin) kan man läsa följande lustighet: ”Chefen till Gregor ”Hör nu min käre doktor, en svensk ämbetsmans första plikt är att inte komma för tidigt och inte gå för sent.” (Licentiat kallades på den tiden doktor.)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=