Homo Reflexus
69 Ett annat ord som saknas i SAOL är handdukssvan som Jessica Gedin lanserade i radio- programmet Spanarna. Handdukssvanar Namnet på det engelska ångloket Mallard, som jag skrev om tidigare, är också benämning- en på fågeln Gräsand. Mera fåglar! Jag får ett mail från geografen och polarfararen till både Nord- och Sydpolen, Olle Melander, min före detta chef på forskningsinstitutet Etour. Det gäller coronaviruset. Jag svarar och han skriver: ”Tack för ett positivt mail, det finns så många dysterfinkar.” Jag återkommer: ”Tack för ett nytt tillskott till den sociozoologiska faunan! Jag hade inte med ’dysterfink’ i Muntergök Mallgroda Morsgris. Däremot dystergök och dårfink. Nu har de parat sig.” En annan ”fågel” var Alfred Nobels ”kärlek” Sofie Hess, som bland annat gick under nam- net Gåsen. Själv kallade Nobel sig för Brumbjörnen i sitt umgänge med Sofie. Och sina medmänniskor kunde han kalla ”meddjur”. I religiösa sammanhang spelar djuren ofta en central roll och då även som sociozoologiska metaforer och symboler. Olof Edsinger i Svenska Evangeliska Alliansen (SEA) skriver: ”Som avslutande hälsning vill jag därför dela med mig av en text av biskop Nils Bolander – en av mina favoritpoeter…” ”Kristendomen var ett örnevangelium, sprunget ur den högsta klippspetsens näste på blanka störtflyktsvingar. Men vi tuktade dess djärva fjädrar, rätade fackmässigt ut dess rovdjursnäbb, och se – det blev en svart fågel, en pratsam och tam korp. Kristendomen var ett lejonbudskap, ständigt på jakt efter varmt och levande byte, ett ungt lejon av Juda. Men vi klippte dess skarpa krökta klor, stillade dess törst efter hjärteblod och gjorde det till en spinnande huskatt.”
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=