Homo Politicus

97 Karlstads järnvägsstation Stationshuset i Karlstad stod klart 1869 då linjen Kristinehamn - Karlstad invigdes. Byggnaden ansågs för sin tid vara “ mycket märkvärdig, annorlunda och imponerande ”. Även om Adolf Edelsvärd var chefsarkitekt för SJ vid tiden för uppförandet och har signerat ritningarna, hette arkitekten Hjalmar Kumlien. Hjalmar Kumlien Och så visar det sig, vilket jag varit ovetande om, att Lars Steffen i början av 2000-talet arbetade som chef för en division inom Jernhusen, som hade hand om driften av SJ:s stationsbyggnader i hela landet. Efter något år ombildades verksamheten till aktiebolag och blev ett dotterbolag till Jernhusen under namnet Jernhusen Drift AB. Här blev Lars Steffen vd. Väven spinns ännu tätare. Redan 1993 fick jag ett uppdrag av Jernhusen med vd:n Per- Håkan Westin att genomföra en studie av besöksunderlaget för ett Nobelcenter, lokaliserat i direkt anslutning till Centralstationen i Stockholm. Läget, centralt mitt i staden med utsikt över Stadshuset och Klara sjö, sågs som “optimalt”. 2001 presenterades idén för Nobel- stiftelsen (NC s. 25, 50 ). Det blev inget Nobel Center på platsen i Västra Klara. Men idén till ett Nobel Center begravdes inte. Nobel Center kommer att byggas vid Slussen. (s. 133)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=