Homo Politicus

96 En inredningsarkitekt som ägnat större delen av sitt yrkesliv åt att inreda offentliga miljöer är Carita Kull. (K5 s. 145) Som vanligt när man träffas – nu på coronasäkrad lunch utomhus i trädgården utanför Caritas och Lars Steffens radhus i Smedslätten – får den historiska väven nya inslag. Carita och Lars Steffen bjuder på Håll-avstånd-lunch Inte visste jag att Carita på uppdrag av SJ:s arkitektkontor blev djupt involverad i utform- ningen av inredningen (fåtöljer, stolar belysning mm) i de nya X 2000-vagnarna i snabb- tågen på 1980-talet. Här möts våra spår utan att vi möts face-to-face. REAB, Regionutred- ningar AB, som Mats G. Engström och jag drev på 1970- och 1980-talen, genomförde ett flertal studier av marknadsförutsättningarna för X 2000. På beställning av SJ Persontrafik. Idag pågår diskussioner om ännu snabbare tåg, men nu är vi ju sedan länge pensionerade. Jag visste inte heller att Carita senare fick uppdraget att utforma landets järnvägsstationer interiört med enhetlig design av bänkar, skyltsystem, belysning, färgsättning med mera. Uppsala och Borlänge stationer är exempel där hon ritade allt själv inklusive restaurang- inredning. Renoveringen av vissa kulturhistoriska stationer krävde speciella insatser och manualer för såväl fasader som interiörer. En sådan var Karlstads järnvägsstation som blev en förlaga för övriga stationer i Sverige. Och här spinns en tråd till arkitekt Axel Kumlien. Han som ritade Grand Hotel och en rad sjukhus i landet, varav Österåsens sanatorium utanför Sollefteå var ett. (HR s. 17) Det visar sig nu nämligen att hans bror Hjalmar Kumlien är arkitekten bakom Karlstads järnvägsstation. Den mönsterstation som Carita fick i uppdrag att återställa i sin forna glans. Det har satt sina spår.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=