Homo Politicus
64 Vad historien förmäler är att släkten Boëthius är släkt med släkten Rudbeck via biskopen Johannes Johannis Rudbeckius (1581–1646), grundare av Sveriges första gymnasium och Sveriges första flickskola (1632). Redan innan han fyllde 24 år blev han utnämnd till pro- fessor i matematik vid Uppsala universitet. Det nöjde han sig emellertid inte med. Några år senare blev han professor vid universitetet i hebreiska för att strax därefter byta till profes- suren i teologi. Johannes Rudbeckius har kallats “den högre undervisningens grundare i Sverige ”. Hans brorsdotter Tora Rudbeckia blev mor till Jacob Boëtius i Mora, som alltså var pappa till filosofen Daniel Boëthius. Lena och Lasse är också släkt med Alfred Nobel. Va? Jo, Petter Nobelius (1655–1707) gifte sig 1696 med Wendela Rudbeck (1668–1710), dotter till Olof Rudbeck d.ä. (1630– 1702). Petter var Alfred Nobels farfars farfar. Hängde du med? Och drar man i Moraeus- tråden dyker Carl von Linné (1707–1778) upp. Läkaren Johan Hansson Moraeus (1672– 1742) visar sig nämligen vara svärfar till Linné. Och Linné var “ den moderna taxonomins fader ”. Vi vet att religionen genom historien har spelat en central roll i alla samhällen – från jägar- och samlarkulturer till dagens postindustriella samhällsbygge. Och inte minst i släkten Boëthius’ dna. Några klipp ur Carl Gustaf Boëthius snabbskiss över religionens utveckling i Sverige ger en bild av de stora dragen. (Ur Gångna släktled i brytningstider – Några glimtar ur historien, 1982.) ”Jag tänker påminna om några av de omvälvningar i landets och kyrkans historia som måste ha stått i centrum för våra prästerliga förfäders intresse och som de själva var inblandade i under de 450 år som vi nu känner av vår släkts historia. Kristendomens historia i Sverige kan ju sammanfattas så här: ett halvt årtusende var vi katoliker, ungefär från år 1000 till omkring 1500…Från 1500 in på 1900-talet var vi pro- testanter: nu är vi ingetdera. Sverige är på det hela taget ett avkristnat land. Det innebär att den folkkyrkliga värld där våra förfäder verkade och som de ägnade sina liv åt – den är nu till största delen försvunnen. Vi lever i en annan värld.” ”Herr Anders i Sidensjö upplevde alltså reformationen. Den gamla enhetsvärlden split- trades. Europa klövs i två delar, en sydlig katolsk och en nordlig protestantisk-luthersk – en otrolig, ängslande förändring. Vi äldre minns kanske från Odhners underbara Fäder- neslandets historia hur en trogen katolik reagerade mot att gudstjänsten skulle börja hållas på svenska. Han utbrast: ”Snart kan vilken dräng som helst läsa en mässa från dyngkärran.” ”Men en av Gustav Vasas söner slog in på en annan väg. Johan III blev en av de många i Europa som drömde om att man skulle kunna återupprätta den förlorade kyrkliga enheten och eliminera de våldsamma politiska spänningar som den kyrkliga splittringen skapade. Därför började han driva en kyrkopolitik som ledde till en förändrad gudstjänstordning som stod betydligt närmare den katolska. Herr Anders’ i Sidensjös son herr Olof, kyrko- herde i Mora, anslöt sig till denna nya gudstjänstordning. … Men han fick uppleva att Johan III efterträddes av sin bror, en hårdhänt herre vid namn hertig Karl, han fick upp- leva Uppsala möte 1593 och Linköpings blodbad, vilket allt ledde till att Sverige återfördes till den rena, oförfalskade augsburgska lutherska trosbekännelsen.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=