Homo Politicus

54 I Oscar Hedlunds bok Da Capo! presenteras också min tidiga ungdomsidol på piano – Charlie Norman. Han betraktades inte som en äkta jazzmusiker men han var mäkta popu- lär. Oscar Hedlund intervjuar Charlie och skriver: “Det kom plötsligt hem en möbel som kallades piano och som mest brukade stå hos bruksdisponenter och ingenjörer. Mamma vaktade grindar åt ASEA vid tågövergången för 40 kronor i månaden för att få ihop till detta Gebrüder & Neymayer för niehundrafemti. Charlie tyckte de svarta tangenterna var bäst, de var inte så många. Han klarade allihopa på julfesterna hos Järn & Metall bara dom sjöng tydligt i allsången, i Dess dur. Han sändes till fröken Elg för att läras även de vita tangenterna. De var fler än han trodde.” (s. 49) Jag skrev i Homo Selficus om Arne Weise. Och nu spinns en tråd till Charlie Norman. Arne spelade också piano, helst i Fiss dur. Alltså också mest på de svarta tangenterna. Korstonarten Fiss dur har sex korsförtecken (5 svarta tangenter i skalan) medan b-tonarten Dess dur har fem b-förtecken (också 5 svarta tangenter i skalan). Jag känner inte till om Arne och Charlie spelade fyrhändigt någon gång tillsammans, men behändigt hade det säkert varit. Lagom till jul 2020 kommer boken om jazzklubben Fasching ut. Med titeln Fasching – The Finest Live Jazz Since 1977 (förf. Göran Jonsson) . Trots att jag under några år ingick i Faschings Vänners styrelse ställde jag aldrig frågan om historien bakom jazzklubbens namn. Det är nog många som undrat. Stavningen är ju tysk. Och tysk jazz brukar inte lyftas fram som den mest stilbildande. Nu rullas historien upp i Faschingboken. Så här är det. Fasching Club ingick i vad som anses vara Sveriges första internationella diskotek Discothèque 33. I Malmö. I södra Tyskland lever en karnevalstradition som går under namnet Fasching eller Fastnacht (fastenatten). Ägaren till Discothèque 33 bodde flera år i München. Han tog med sig namnet Fasching till sitt diskotek i Malmö. På diskoteket arrangerades i påskveckan en maskerad som döptes till Fasching. Filmregissören Janne Halldorfs bror Bosse Halldorf besökte diskoteket i Malmö. När han skulle öppna ett diskotek på Kungsgatan 63 i Stockholm förhörde han sig om möjligheten att få använda namnet Fasching för sin klubb i danslokalen Zanzibar. Det gick bra. Klub- ben Fasching startade i lokalen den 6 april 1967. Men Zanzibar hade öppnat redan 1949 i samma lokaler mellan Oscarsteatern och biografen Palladium. Senare Casino Cosmopol. I jubileumsboken över Faschings dryga fyra decennier kan man också läsa följande: “Zanzibar var en av flera dansrestauranger som krögaren Sven Håkansson drev under en lång karriär. Till skillnad från den karismatiske och egensinnige Topsy Lindblom...är Sven Håkansson ett bortglömt namn. Detta trots att han drev Bal Palais dubbelt så länge som Topsy Lindblom ledde Nalen... och dessutom hade dansställena La Visite på Drottning- gatan och Björknäspaviljongen i Nacka.” (s. 60)

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=