Homo Politicus

53 Författarna till de svenska texterna beskrev i sin tur den svenska jazzens drottning i krea- tiva poetiska ordalag som “ en nattklubbsdrottning doftande av logar, ett lingonris som satts i coctailglas ” (Tage Danielsson) och “sommarhagens Billie Holiday” (Per Råd- ström). Att värmlänningen Tage Erlander kallat henne “ värmlandsjazzens egen Alva Myrdal ” är inte bekräftat. För de flesta jazzvänner är höjdpunkten i Monicas sångkarriär inspelningen med den världsberömde amerikanske pianisten Bill Evans (1929–1980) och hans trio 29 augusti 1964. Under ett engagemang på klubben Gyllene Cirkeln i ABF-huset i Stockholm finner Bill och Monica varandra musikaliskt. De kommer överens om att göra en gemensam skiva. Under några eftermiddagstimmar på Europafilms studio i Mariehäll skapas något av det bästa som spelats in på svensk mark, LP:n Waltz for Debby efter Bill Evans komposition med samma namn. Texten till den svenska versionen Monicas vals skrevs av Beppe Wolgers. På skivan finns också Olle Adolphsons Om natten är alla änkor grå med text av Carl Fredrik Reuterswärd. Det kan man läsa om i Jan Malmborgs bok Trubbel. En märklig historia med Jan Malmborg återkommer jag till i nästa kapitel. Monica Zetterlund (1937 – 2005) Samarbetet mellan Olle och Monica fortsatte och 1984 ger Monica ut LP:n Monica Zetterlund sjunger Olle Adolphson där bland annat låten Trubbel ingår. Den låten sjöng Olle för första gången i ett radioprogram med Alice Babs 14 december 1960. Trubbel är förmodligen Olles mest tolkade visa. Även undertecknad har spelat in den på CD. Bill Evans återkommer till Stockholm och Gyllene Cirkeln i februari 1965 för ett två veckors engagemang med basisten Chuck Israels (f. 1936) och trumslagaren Larry Bunker (1928–2005). Elisabeth och jag är där den 16 februari - en oförglömlig upplevelse.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=