Homo Politicus

37 Waldemar Jungner (1869–1924) inspirerades under skolåren bland annat av den kände svenske fysikern och kemisten Svante Arrhenius. 1889 kommer Waldemar till Uppsala universitet. Där studerar han kemi, matematik, astronomi, botanik, geologi och latin. Efter två år är kandidatexamen avklarad. Han stannar i Uppsala ytterligare ett år för att lära sig mer om kemi och elektricitet. Studierna fortsätter därefter vid Kungliga Tekniska Hög- skolan i Stockholm. Waldemar ville bli uppfinnare och hade snart uppfunnit en fungerande ackumulator byggd på ett silver-kadmium-batteri. Eftersom silver och kadmium var dyra ersatte han dem med nickel och järn och tog patent på sin uppfinning 1899. Året efter bildades företaget Ackumulator Aktiebolaget Jungner. 1902 tog den kände uppfinnaren Thomas Edison i USA patent på en nickel-järnackumu- lator. Jungners företag hamnade i en långvarig patenttvist med Edison. Den senare hade stora ekonomiska resurser och Waldemar lyckades inte vinna processen. Konkurrensen och patenttvisten ställde Ackumulator Aktiebolaget Jungner inför stora ekonomiska svårighe- ter. Till slut överlät Waldemar Jungner sitt patent till andra företagare. De nya ägarna förlägger senare tillverkningen av batterier till Oskarshamn under namnet Svenska Ackumulator Aktiebolaget Jungner. Batterierna används främst som reservkraft och på platser med extrema temperaturer. När Umberto Nobiles luftskepp strandar på isen i Arktis vid den ödesdigra expeditionen till Nordpolen 1928 kastas flera ackumulatorer ner på isen från ett flygplan för att få expedi- tionens radio att fungera. Waldemar Jungners nickel-järnbatterier var de enda som funger- ade i kylan. Att tillverkningen av Jungners batterier skulle förläggas till Oskarshamn vet jag inte om min farfar kände till. Att hans sonson, det vill säga jag, i början av 2000-talet skulle anlitas för att utreda effekterna på turismen av en lagring av utbränt kärnbränsle i Oskarshamn kände han definitivt inte till. Idag är Waldemars företag franskägt under namnet SAFT AB. Framgångarna har resulterat i såväl omnämnande i Guinness rekordbok för världens kraftfullaste batteri, som en jätte- order från fotbolls-VM-nationen Qatar. Den största ordern i bolagets historia (144 000 battericeller för användning i fasta installationer i huvudstaden Dohas tunnelbanesystem). Och i nästa kapitel dyker en annan tråd upp som märkligt nog också hamnar i Doha. Att Waldemar Jungner föddes samma år som min mormor och dog samma år som min morfar är inget som jag begär att läsaren ska lägga på minnet. Däremot kan läsaren rekom- menderas en ny bok av Katrine Marçal om teknikens manliga och kvinnliga sidor. Här framförs tesen att elbilen slogs ut av “fossilbilen” eftersom elbilen betraktades som feminin av männen, alltså bilköparna på den tiden. Elbilens återkomst kanske är ett tecken i skyn på ett mer androgynt samhälle. Och apropå tecken i skyn så storsatsar Sydkoreas största biltillverkare Hyundai på flygande elbilar. Planen är att ha en rad olika modeller i luften redan 2028. Och Hyundai är inte en- samma. Flera biltillverkare är inne på samma flyglinje.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=