Homo Politicus

16 Arthur ordnade också internationella gästspel, bland annat vid festivaler. I ett klipp från en festival i Wien sommaren 1959 skriver Arthur i Jazzvirveln. Det här klippet tittar jag närmare på först sextio år senare och undrar vad som hände med den av Arthur Österwall uppmärksammade ryske pianisten Alexei (Alexij) Nasedkin. Som jag missade att lyssna på under festivalen. Tack vare Google kan man stilla sin nyfikenhet. Alexei (1942–2014) studerade vid Central Music School i Moskva åren 1949 till 1961. Alltså då han uppträdde i Wien. Han fortsatte sina studier vid Moskvakonservatoriet 1961 till 1966 och utnämndes senare till professor vid konservatoriet. Han blev också ordförande i Composers’ Union of the USSR/RF och mottog utmärkelsen People’s Artist of the Russian Federation . Redan vid sju års ålder komponerade han sin första opera. När jag tar del av den här informationen har Alexei några år tidigare lämnat den jordiska pianostolen. I min dagbok kan man också läsa om en spelning med Owe Lindboms orkester i Junsele, närmare bestämt på Forum den 26 december 1960, fyra år innan jag träffade Junseleflickan Elisabeth. Hon befann sig julen 1960 på turné i USA med Umeå Flickkör. När jag fyra år senare träffar Elisabeths föräldrar, kyrkoherden Erik med maka Märta, för första gången berättar jag om mitt tidigare framträdande på Forum i Junsele. Jaha, säger Elisabeths mamma. Vad spelade du? Jag svarar. Dansmusik. Jag glömmer inte de blivande svärföräld- rarnas ansiktsuttryck. De förväntade sig svaret – klassisk pianomusik. Inga negativa ord fälldes men besvikelsen gick inte att ta miste på. I inre Ångermanland var avståndet mellan kyrkan och dansen fortfarande betydande. Åtta år senare undrar svärmor Märta, som var organist, om jag inte kunde spela postludiet på orgeln i Junsele kyrka efter svärfar Eriks gudstjänst. Jag fick själv välja musikstycke. Jag accepterade. Efter gudstjänsten frågar svärmor vad det vackra stycket, som hon inte kände igen, hette. Svaret blev Polka Dots and Moonbeams . En jazzballad som jag fram- förde i sakral form.

RkJQdWJsaXNoZXIy NjAyMDA=